Pia Viitanen:

Eriarvoistaminen tehnyt

politiikan syksystä outoa

Pia Viitanen kertoi eduskunnan kuulumisia KTY:n syyskokouksessa.

Kangasalan Kirkonkylän Työväenyhdistys kuuli kansanedustaja Pia Viitaselta terveisiä oudosta politiikan syksystä, mm. eriarvoistavia valintoja budjetissa ja työelämädraaman vailla vertaa.- Kun kasvu alkoi, on ollut järkytys huomata, että hallitus pitää yllä edelleen vain omia arvovalintojaan, vaikka kasvun tulisi koitua kaikkien hyväksi, Viitanen suomi.- Viikonloppupuheissa erityisesti keskusta peräänkuulutti eläkeläisköyhyyden torjuntaa, mutta äänestysnapilla käytös olikin toista, hän jatkoi.

Leikkauksia ei ole suostuttu perumaan ja yksi iso suru on ollut koulutuspuolen kohtalo. Tiede, lapset ja nuoret ovat saaneet tylyä kohtelua.Neljännes nuorista tuntee, ettei ole osa tätä yhteiskuntaa. Samaan aikaan kun rahat ovat loppu, jotta pienituloisten puolesta voisi mitään tehdä, annetaankin verohelpotuksia eikä edes kaikkein varattomimmille yrityksille vaan nimenomaan suurille.

Viitasen mukaan oppositiossa oleva SDP on esittänyt omia vaihtoehtoja kuten toisen asteen saaminen maksuttomaksi.

Aktiivimalli kertoo siitä, että väen vängällä hallitus on näyttänyt isännän otetta ja tuonut esille palkansaajien kyykytystä. Tämäkään ei riittänyt, vaan nuorten työehtoihin kaavailtiin heikennystä. Viitanen on nimennyt irtisanomisasian ”potkulaiksi”, jolla ei synny uusia työpaikkoja, vaan työllisyysvaikutus on nolla.-Nyt jos koskaan kannattaa äänioikeuttaan käyttää ja osoittaa, haluaako työtä tekevien ammattiyhdistysliikettä nakerrettavan vai ei.

Toimivan työllisyyskokeilunkin lakkauttaminen närästää Viitasta, maakuntia ja kuntia, jotka ovat nähneet, että kokeilu on osoittautunut kannattavaksi.– Minulla on tunne, etteivät demareiden saamat hyvät gallupit itsestään tule. Tästä kertovat yhteydenotot kuten tehkää jotain tai mitä tässä maassa oikein tapahtuu, Viitanen kertoi.

Kangasalalaisten terveisiä demareiden eduskuntaryhmälle oli mm. se, ettei pidä lupailla liikaa, ammatillinen koulutus on hätää kärsimässä, kun teoriapuolta merkittävästi supistetaan, asiantuntijoita ei kuunnella tarpeeksi mm. aktiivimallista, nuorisolaista tulisi saada velvoittava ja mm. soten valinnanvapaus on mörkö ja eroperheiden lasten oikeudet tulee ottaa paremmin huomioon.

Marjatta Pöllänen