Vappupuheet yksimielisesti hallituksen aikeita vastaan

Vappupuhuja Ilmari Nurminen suomi hallituksen toimia väkevästi ja sai siitä hyvä-huutoja.

Suomen nuorin kansanedustaja Ilmari Nurminen, sd ja Sastamala, oli Kangasalan vappupuhujana Suoraman työväentalolla. Nurminen meni suoraan satavuotisasioihin, kun itsenäisyysjuhlinta seurasi vuoden 1918 sisällissodan muistovuosi.

Sisällissodan muistaminen tapahtui pitkään lähinnä osapuolijuhlintana vapaussodan voittojen tai luokkasodan menetysten merkeissä. Kansallisen sovinnon rakentamisesta ei ollut kyse, vaan juhlinnan muodot päinvastoin osaltaan ylläpitivät haavoja ja vaikeuttivat yhteisen ymmärryksen hakemista.

– Kapinan jälkiselvittelyille summittaisine teloituksineen ja vankileirikurjuuksineen löytyy myös selityksiä, mutta ei oikeutusta. Vaikka sisällissodan syistä ja tapahtumista voidaan edelleen esittää eriäviä käsityksiä, alkaa onneksi kuitenkin nykysuomalaisia yhä vahvemmin yhdistää käsitys, että kyseessä oli valtaisa koko kansakuntaa koetellut onnettomuus, josta tärkein opetus on se, että on tehtävä kaikkemme ettei tällainen enää koskaan voisi toistua.

Nurmisen mukaan Sipilän porvarihallituksen jatko ratkaistaan alle vuoden päästä käytävissä eduskuntavaaleissa.

– Hallituksen politiikan suureksi linjaksi on muodostunut hyvinvointipalveluiden markkinaehtoistaminen, työehtojen heikentäminen sekä eriarvoisuuden kasvattaminen.

– Varsinkin työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa työskentelevänä on valitettavasti todettava, että työntekijät ja työttömät ovat joutuneet hallituksen silmätikuiksi.

Hallitus on koko ajan sanelupolitiikalla tuonut erilaisia esityksiä lukuisia, joilla työntekijöiden työsuhdeturvaa on heikennetty ja työttömien toimeentuloa on leikattu.

– On uhkailtu pakkolaeilla, lomarahoja on leikattu, on otettu käyttöön epäoikeudenmukainen aktiivimalli, koeaikoja ja karensseja on pidennetty sekä takaisinottovelvollisuutta on lyhennetty, Nurminen luetteli.

Ikuista koeaikaa

Ehkä kovin vaatimus kuultiin muutama viikko sitten kehysriihessä. Hallitus haluaa rakentaa Suomeen kahdet työmarkkinat, Nurminen syytti. Se linjasi, että alle 30-vuotiailla määräaikaisten työsuhteiden perusteet poistetaan. Lisäksi hallitus aikoo muuttaa työsopimuslakia siten, että henkilöperusteista irtisanomista helpotetaan alle 20 hengen yrityksissä.

– Näyttää siltä, että hallitus on ajamassa ikuista koeaikaa Suomeen. Tätä me sosialidemokraatit emme voi hyväksyä. Olemme jättäneet viime perjantaina välikysymyksen yhdessä muun opposition kanssa työntekijöiden aseman merkittävästä heikentämisestä.

Sotessa aiotaan kuoria kermaa

Hallituksen toinen suurhanke sote-uudistus ei Nurmisen mukaan toteuta tavoitteitaan kuten

hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, sote-palvelujen yhdenvertaisuuden ja saatavuuden parantaminen sekä kustannusten hillintä.

– Näitä keskeisemmäksi näyttää Sipilän hallitukselle nousseen terveyspalvelujen laajamittaisen yksityistämisen toteuttaminen.

– Isoin kysymys kuuluu, miten tällaisessa järjestelmässä varmistetaan, etteivät yritykset valikoi potilaitaan? Se, että vastaanotolle tulee esimerkiksi paljon palveluita tarvitseva ikääntynyt, niin miten varmistetaan, ettei hänelle sanota, että tule viikon päästä uudelleen, koska nyt ei ole tarjolla aikoja. Sitten viikon kuluttua hänelle sanotaankin, että oletkin jo siinä kunnossa, että tarvitset erikoislääkäriä, joten hakeudu julkisen puolen liikelaitokseen? Tämä jos jokin tulee lisämään sote-bisnestä, vakuutusperusteista hoitoa, markkinointia ja lisämaksullisia palveluita sekä yleistä kermankuorintaa, Nurminen tykitti.

Isoja kysymyksiä ovat myös maakuntahallinto, tulevat 3 000 miljoonan euron säästöt sekä julkisen puolen – pääsääntöisesti hoitohenkilöstön – tuleva asema.

– Mielestäni olemme siinä pisteessä, että tämä markkinamalli on kaadettava. Sote-uudistus on toteutettava vahvistaen julkisia palveluita siten, että paljon palveluita tarvitsevat ihmiset, eli usein pienituloisten palvelut ja siten hoitoon pääsy helpottuisi. Julkiset palvelut ovat liian arvokkaat romutettavaksi näin pienellä hallituksen enemmistöllä.

Nurminen kertoi, että kyllä yksityisiä ja varsinkin pienempiä yrityksiä tarvitaan. Nyt kuitenkin sosiaali- ja terveyspalveluiden perustehtävä muuttuu, kun ne markkinaehtoistetaan. Puhdas markkinaideologia harvoin sopii esimerkiksi vanhusten ja vammaisten palveluihin.

Markkinamallista voidaan hakea osviittaa esimerkiksi Yhdysvalloista. Siellä kuitenkin käytetään terveysmenoihin melkein kaksi kertaa suurempi osuus BKT:sta kuin Suomessa. Eikä se Yhdysvalloissa tuota keskimäärin parempaa kansakunnan terveystilaa kuin Suomessa edes parhaimmassa asemassa olevalle rikkaimmalle väestönosalle, puhumattakaan siitä viidenneksestä amerikkalaisista, jolla ei ollut varaa terveysvakuutukseen ennen Obaman terveysuudistusta.

Pienituloiset maksamaan

Hallituksen politiikan isoksi kuvaksi on Nurmisen mukaan piirtynyt eriarvoistava politiikka. Hallitus on laittanut laman maksettavaksi pienituloisille ja ammentaa ajatuksensa uusliberalistisesta politiikasta.

– Näyttää siltä, että rikkaita on suosittu sekä laskukausina että nousukausina, Nurminen tuomitsi.

– Niin kauan kun veronkiertoon ja veroparatiiseihin ei puututa, ja joidenkin veroja alennetaan ja kun samanaikaisesti leikataan tukia niiltä, jotka niiden varassa joutuvat elämään, tehdään aina arvovalintoja.

Uusliberalismi näkyy maailmalla. Rikkain prosentti omistaa puolet koko maailman kaikesta varallisuudesta. Ja yksin Paunun yhteen bussiin mahtuvat maailman rikkaimmat ihmiset, jotka omistavat maailmassa yhtä paljon kuin varattomin puolisko maailman väestöstä, eli 3,7 miljardia ihmistä.

– Suomessa on ollut sosialidemokraattinen pääministeri viimeksi 90-luvulla. Nyt meidän kaikkien on tehtävä yhdessä työtä sen eteen, että ensi keväänä sosialidemokraattinen liike aloittaa hallitusneuvottelut. Suomen suunta on käännettävä. Meidän on oltava se poliittinen vaihtoehtoinen voima nykyiselle kovalle oikeistopolitiikalle. Yhteiskunnan sivistys mitataan siten, miten se huolehtii myös heikoimmistaan, Nurminen määritteli.

Pitkäkestoista toveruutta

Vasemmistoliiton uusi Kangasalan puheenjohtaja Ilkka Nikkinen kertoi tervehdyspuheessaan, että kun noin reilu vuosi sitten koki ajan olevan kypsä omalle poliittiselle aktivoitumiselleen, jännitti aika paljon se, kuinka otetaan vastaan paikkakunnalla, jossa on asunut vasta vähän aikaa.

– Jännitykseni osoittautui turhaksi hyvin äkkiä, sillä minua ei ainoastaan vastaanotettu Kangasalan Vasemmistoliittoon positiivisesti ja lämpimästi vastaan, mutta olen myös kokenut Kangasalan SDP:n ihmisten toivottaneen minut tervetulleeksi Kangasalle. Vaikka meillä poliitikoilla ja yhdistyksillämme on välillä tervettä erimielisyyttä politiikasta, vallitsee mielestäni välillämme toveruus ja ymmärrys työväen aatteesta. Pitkäkestoisesta toveruudesta yhdistystemme välillä kertoo se, että tämä tilaisuus on perinteisesti järjestetty jo useita kertoja yhdistystemme kesken.

Toveruutta työväenliikkeiden välillä tarvitaan Nikkisen mielestä, sillä työ elää suurten murroksien keskuudessa tällä hetkellä. – Vahvaa työväenliikettä tarvitaan, jotta voidaan hallita murrokseen liittyvät riskit sekä tietysti hoitaa murroksen mahdollisuudet mahdollisimman hyvin.

– Tämä solidaarinen suomalainen yhteiskunta jossa olemme saaneet elää, ei ole ollut aina olemassa tai muodostunut tyhjästä, vaan sen on muodostanut kova työ oikeiston vastustuksesta huolimatta.

– Oikeisto ja heitä tukevat tahot runnovat läpi palkkojen alennuksia, palvelujen ja sosiaaliturvan leikkauksia. Nämä röyhkeät teot työväenliikkeen aikaansaannoksia vastaan koristellaan termeillä kuten esimerkiksi kilpailukykysopimus, aktiivimalli, valinnanvapaus ja hallintarekisteri, Nikkinen luetteli. – Kun nämä termit riisutaan ja katsotaan aidosti sitä mitä termit tarkoittavat, paljastuu termien takaa oikeistolainen ideologia. Kilpailukykysopimuksella muun muassa leikattiin lomarahoja ja pidennettiin työaikoja. Aktiivimalli pahimmassa tapauksessa leikkaa tosiasiassa työttömyysetuja työttömältä ihmiseltä, joka ei esimerkiksi ole sadoista työhakemuksista huolimatta työllistynyt. Valinnanvapaus on oikeiston paras vappunaamari, sillä tuo termihän kuulostaa pelkästään positiiviselta. Tuon termin avulla saatetaan luoda Suomeen sosiaali- ja terveyspalveluihin yksityisten yritysten markkinoiden karnevaalit, joiden epäkohtien korjaaminen tulee olemaan miltei mahdotonta.

–Hallintarekisteri, tuo vuonna 2015 romukoppaan heitetty termi tuli takaisin politiikkaan jostain syystä, sen jälkeen kun hallitus alkoi työstää sosiaali- ja terveyspalveluiden voimakasta yksityistämistä. Hallintarekisterin avulla omistajuuden läpinäkyvyys heikkenee. Meidän kaupunginvaltuutettujen on tulevaisuudessa mahdollisesti huomattavasti vaikeampi aidosti tietää ketkä esimerkiksi oikeasti omistavat Kangasalan sosiaali- ja terveyskeskuksen, Nikkinen kertoi.

Ilkka Nikkinen piti tervehdyspuheen.

Kangasalla ei juhlita ilman Nokian Työväen Mieskuoroa, väittää vappujuhlan juontanut Isto Kaarne. Vas Hannu Toro, Erkki Haaramo, Raimo Valkama ja Väinö Salonen.

Väliajalla Anna Nikkisellä ja Milla Peltosella oli vipinää keittiössä.

Yleisö piti kuulemastaan.

Kangasalan lukion Viihdeorkesteri Capon riveissä vappukeikalla musisoivat Moona Lymi ,basso ja laulu, Nelli Hokkanen, laulu, Nea Nieminen, piano, Iida Saarinen, viulu ja laulu sekä Nikke Karaksela, rummut.

Isto Kaarne juonsi vappujuhlan.

Isäntä Hannu Koskinen Suoraman Työväenyhdistykseestä ja juhlapuhuja Ilmari Nurminen lähtivät tästä salin puolelle.