Marin ei kannata seutukaupunkia

Sanna Marin johtaa naapurikunnan Tampereen valtuustoa ja on varapuheenjohtaja myös SDP:ssa. Kangasalla hän oli nyt toista kertaa kertomassa politiikan ajankohtaisista asioista.

Kansanedustaja ja SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin kieltäytyy ”karttaharjoituksista” kuntaliitosasioissa. Tampereen ykköshenkilönä hän ei hamua vastahakoisiksi luonnehdittuja seutukuntia kuten Kangasalaa, vaan luottaa mieluummin yhä laajenevaan ja kuntarajat ylittävään yhteistyöhön. Eikä hän myöskään ujostele kertoa, etteivät tamperelaiset tunne tarpeeksi naapuriensa asioita niistä huolehtiakseen.

Kuulijat tarkkoina, vas. Heikki Salmela, Pentti Lahti-Nuuttila, Lasse Ruoko ja oikealla Anne-Mari Thomassen.

Marin puhui Kangasalan Kirkonkylän Työväenyhdistyksen syyskokouksessa marraskuun lopulla. Aiemmin syksyllä tamperelaisvaltuutettu Kalervo Kummola, kok,  oli ehdottanut Akaan liittämistä Tampereeseen, jonka rajanaapurit ovat nihkeitä liittymiselle.

– Iso Suur-Tampere ei ratkaisisi kaikkea, kesällä kunta-alan maisterinpaperinsa saanut Marin kertoi.

– Emme me tamperelaiset päättäjät tiedä tarpeeksi Kangasalan tai Kurun asioista.

Kuntia paheksutaan, kun soten takia ne ovat odottavalla kannalla eivätkä palvelut ulotu ajoissa kaikille niitä tarvitseville kuten hätää kärsiville lapsille tai vanhuksille, jotka eivät pääse heti kaipaamaansa turvaan. Marin muistuttaa, että kunnilla on mm. säästöpaineensa. Rahatta ei ikäihmisten palveluja tai lastensuojeluakaan toteuteta.

-Valtiovaltakaan ei saisi aliresurssoida kuntia, hän huomauttaa. – Vähän vihastuttaa, kun eduskunnassa sanotaan, etteivät kunnat tee mitään.

Kangasalalaiset kyselivät mm. ennenaikaisista eduskuntavaaleista maakuntavaalien vaihtoehtona, SDP:n julkisuuskuvasta ja sääntöuudistuksesta, koulutusleikkauksista, poikien tulevaisuudesta ja ulkomaisella työvoimalla kikkailusta.

Marinin mukaan tuskin päästään ainakaan kevätvaaleihin, vaikka ne olisivatkin edullisia presidenttinosteessa paistattelevalle Kokoomukselle. Jo lakien mukaan aikaa menisi eikä heinäkuu ole Suomessa otollinen vaaliaika.

-Keskustan Markus Lohikin on ennustanut lokakuuksi joko maakuntavaaleja tai eduskuntavaaleja.

-Vaikka kokoomus voittaisi vaalit, se ei yksin voisi hallitusta muodostaa.

Kyselytunnit ovat etukäteen rakennettuja ”näytelmiä” Marinin mukaan. Kysymykset laaditaan yhdessä ja päätetään kuka ne esittää. Puhemiehistä Marin antaa tunnustusta esim. Risikolle ja Satoselle oikeudenmukaisuudesta puheenvuorojen myöntämisessä, muille ei kiitosta heru. Sosialidemokraatit eivät voisi liikaa korostaa sitä, kuinka tärkeintä puolustettavaa ovat koulutus ja julkisen sektorin pienipalkkaiset naiset. Näitä asioita ei saisi hänen mukaansa pitää itsestään selvyyksinä.

Demareita huolettaa kaupunkien menettäminen oikeistolle, mm. Pirkanmaata menetettiin paljolti vihreille. Alle viisikymppiset eivät samastu demareihin. Kaupunkityöryhmää puolueessaan vetävä Marin sanoo, ettei 30 prosentin kannatukseen koskaan päästä, ellei juuri kaupunkilaisia tavoiteta. Vaikka ikäihmistenkin ääniä tarvitaan, puolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestö tekee mm. korkeakoulutyötä.

SDP:n sääntöjä ajankohtaistetaan puoluekokouksittain. Puoluejohto on koolla joka torstai ja on laittanut työryhmät uusiksi periaateohjelman ja poliittisen ohjelman valmistelussa. Kangasalalaiset kehuvat puoluejohtajaansa Antti Rinnettä työväentaloilla omiensa joukoissa puhuessaan, muttei niinkään esduskunnassa.  Rinne on Marinin mukaan parhaimmillaan, kun on oma itsensä. Hän myös tietää rajoituksensa, kun lyhyys ja selkeys ratkaisevat kuulijoiden tavoittamisessa.