Kunniajäsen poissa

Kangasalan Kirkonkylän Työväenyhdistyksen kunniajäsen Helvi Siirtonen on poistunut keskuudestamme heinäkuun viimeisen viikonlopun lauantain ja sunnuntain vastaisena yönä Kangasalan terveyskeskuksessa.

Kuvat: Viime vuosina Helvi sai tunnistella vanhoista valokuvista ystäviään. Kangasalan demareiden syksyn toimintaa käynnistävissä Vahderpään illoissa hän oli todella pitkään järjestäjänä, mm. kahvinkeittäjänä ja grillaamassa. Sd-nuorten kulttuuripäiviä Kangasalla hän muisteli mm. Kangasala-Seuran julkaisemassa Kangasalan Joulussa.

Helvi Siirtonen (1925–2017) oli yhdistyksen naistoiminnan sielu ja moottori, sydän paikallaan järjestötoimintaan, mutta myös henkilökohtaiseen kohtaamiseen. Helvi toimi myös mm. KTY:n sihteerinä. Suomen Punaisen Ristin ja Työväen Retkeilijöiden toiminta oli hänen sydäntään lähellä. Hän olisi täyttänyt 92 vuotta lokakuun puolivälissä. Helvi teki töitä mm. tamperelaisessa kenkäteollisuudessa, linja-autojen rahastajana sekä suoramalaisten postinjakajana.

Nivalassa syntynyt Helvi oli Kangasalle muuttaneen Samuel Honkalan tytär. Honkala työskenteli presidentti Kyösti Kallion renkinä Nivalassa ennen kuin muutti perheineen Tampereen seudulle ja asettui Kangasalan Kaijanaholle rakentamaansa omakotitaloon. Helvi ja sittemmin Kangasalan kunnallispolitiikassa toiminut veljensä Tauno Honkala toimivat  sosialidemokraattisissa nuorissa. Helvi sai isältään tämän kuolinvuoteella velvoitteen selvittää vuoden 1918 tapahtumia Kangasalla. Niistä hän jaksoi uutterasti puhua kaikille järjestötovereilleen, mutta myös tutkijoille Työväen keskusmuseon ystävänä. Helvin ansiosta vuoden 1918 muistitietoa kerättiin Työväen Sivistysliiton TSL:n opintokerhossa.

Helvi harrasti järjestötoiminnan ohella luontoa, kesämökkiään Vesijärven pohjoisrannalla ja Työväen Retkeilijöiden myötä Lappia, jota paljon valokuvasikin. Viime aikoihinsa asti hän piti yhteyttä ystäviinsä postikorteilla.

Helvin puoliso Niilo Siirtonen menehtyi pari vuotta aiemmin. Helvi sai asua kotonaan Kangasalan Suoraman Suopursuntiellä lähes elämänsä loppuun. Hän ehti olla vain pari viikkoa terveyskeskuksessa keuhkokuumeen takia. Suremaan jäivät poika Heikki puolisoineen sekä edesmenneen Tauno-veljen perhe ja jälkeläiset.

Kangasalan Kirkonkylän Työväenyhdistys on menettänyt tarmokkaan toimijan ja kauas taakse toimintaa muistaneen jäsenensä. Kunniajäseneksi Helvi Siirtonen nimettiin 80-vuotissyntymäpäivänsä aikaan syksyllä 2005.

Tallenna